Bloog Wirtualna Polska
Są 1 111 584 bloogi | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS
Kategorie

Jak dobrze zacząć-czyli wszystko o wstępie.

piątek, 08 lutego 2008 19:41

Wstęp do naszej pracy maturalnej nie powinien być zbyt długi,lecz musi wprowadzić słuchaczy(w tym przypadku komisję) w dany temat.Należy to robić bardzo umiejętnie.Ja zacznę swą pracę tak:

Symbol pojawiał się wszedzie tam,gdzie żył człowiek.Na początku służył on do komunikacji(pisma pierwotne były pismami w których umowne symbole odzwierciedlały rzeczywiste przedmioty lub ludzi),a potem stosowano go do przekazywania ukrytych znaczeń.Tajemna symbolika pojawiała się już w wielu dziełach starożytności,a wielu późniejszych twórców literatury także go stosowało w swoich utworach.Dlatego z całą pewnością możemy powiedzieć,że posługiwanie się symbolem,jako środkiem wyrazu przez artystów młodopolskich nie jest niczym innym,jak kontynuacją wspaniałej tradycji symbolistycznej wielu pokoleń...

W miarę potrzeby można taki wstęp modyfikować aż do uzyskania takiej jego postaci,żebyśmy mogli być z niej zadowoleni-zapamiętywanie tesktu,który nam odpowiada jest o wiele łatwiejsze:a to znowu przełoży sie pozytywnie na jakość naszej wypowiedzi podczas egzaminu.
Podziel się
oceń
7
10

komentarze (13) | dodaj komentarz

Zbieranie Informacji na prezentacje

piątek, 08 lutego 2008 19:28

To co przydaje się do prezentacji,to materiały pomocnicze,które mogą być wzorem do pisania pracy maturalnej.Często są pisane w języku,który sprawia,że komisja lepiej odbierze nasze przemówienie.Ja znalazłem w sieci to:

SYMBOLIZM

Symbolizm - kierunek w poezji i sztukach plastycznych, powstały we Francji i Belgii w drugiej połowie XIX wieku, jako reakcja na naturalizm.

Symboliści dążyli do wyrażania ogólnoludzkich problemów psychologicznych oraz treści metafizycznych, które można poznawać jedynie przez intuicję, emocje, podświadomość. Chcieli docierać w rejony niedostępne poznaniu racjonalnemu, poza byt realny, do rzeczywistości transcendentalnej. Ich podstawowym środkiem ekspresji stał się symbol, skrót, bowiem pojmowali sztukę jako swoisty język abstrakcyjnych znaków syntetycznych komunikujących o przeżyciach i emocjach artysty.


SYMBOLIKA W "WESELU" WYSPIAŃSKIEGO

 
Najbogatsze w symbole są akty II i III. Symbole w Weselu można dostrzec w trzech płaszczyznach: osobach dramatu, przedmiotach oraz poszczególnych scenach.

Osoby dramatu:

Chochoł jest postacią, która ma bardzo bogatą symbolikę, którą można odczytywać na wiele sposobów. Jest symbolem marazmu i uśpienia narodu, ale zarazem symbolizuje nadzieję na rychłe przebudzenie, pod nim śpi przecież róża, czyli oznaka piękna życia.

Widmo malarza - Ludwika de Laveaux symbolizuje romantyczną miłość, która zostaje odrzucona. Dla Marysi, której się ukazuje jest symbolem niespełnionych marzeń o lepszym życiu.

Stańczyk symbolizuje mądrość polityczną i zatroskanie o losy Polski (słynna zatroskana mina błazna na obrazie Jana Matejki Stańczyk), jest też uznawany za symbol konserwatyzmu.

Rycerz - Zawisza Czarny symbolizuje wszelkie rycerskie ideały. Jest także symbolem waleczności, męstwa i świetności Polski okresu Jagiellonów. Symbolizuje przywódcę, który jest gotów poprowadzić swój kraj do zwycięstwa.

Hetman - Ksawery Branicki symbol hańby i zdrady narodowej, jakiej dopuścił się za życia podczas konfederacji targowickiej, gdzie sprzedał Polskę carycy Katarzynie. Symbolizuje też pychę magnacką.

Upiór – Jakub Szela to symbol wielkiej, krwawej zemsty chłopów, wielkiej siły jaką stanowi chłop, ale także naiwności i łatwowierności chłopstwa. Ucieleśnia on również niemożność porozumienia pomiędzy tymi dwoma stanami.

Wernyhora to symbol porozumienia ponad podziałami, porozumienia polsko-ukraińskiego w sprawie odbudowy wielkiej Rzeczypospolitej. Daje nadzieję na odzyskanie niepodległości, sam inicjuje wszelkie działania mające do tego doprowadzić. Jego przeciwieństwem jest w tym sensie Chochoł, który niweczy wszelkie działania Wernyhory.

Przedmioty:

Chata, w której rozgrywa się akcja symbolizuje całą Polskę, osoby w niej przebywające to
bardzo szeroki przekrój polskiego społeczeństwa.

Czapka z pawim piórem jest symbolem próżności, przywiązania do dóbr materialnych, przywiązywania zbyt dużej uwagi do ubioru, egoizmu, ciągoty chłopów do bogactwa. Postacią, która uosabia te cechy jest Jasiek, który schylając się po czapkę nawet nie zauważył jak zsunął mu się z szyi złoty róg.

Złoty róg symbolizuje szansę odzyskania niepodległości, jego dźwięk miał wyzwolić ducha narodu.

Złota podkowa zgubiona przez konia Wernyhory symbolizuje wielkie szczęście jej znalazcy.

Sznur jest najwymowniejszym symbolem niewoli, która pozostała Polsce po zaprzepaszczeniu największej szansy na odzyskanie niepodległości, jaką niósł ze sobą złoty róg.

Dzwon Zygmunta w słowach Stańczyka symbolizował wielką tradycję historyczną Polski.
Dzwon jest sercem narodu i dopóki on dzwoni, naród żyje.

Kaduceusz, który Stańczyk wręcza Dziennikarzowi jest symbolem nie tylko przywództwa politycznego, ale przede wszystkim usypiania i dezorientowania narodu, zniechęcania go do walki narodowo-wyzwoleńczej, zachęcania do lojalności wobec zaborców.

Przykryty słomą krzak róży symbolizuje naród żyjący w niewoli, naród, w którym tli się życie i nadzieja.

Sceny symboliczne:

Chocholi taniec symbolizuje stan, w jakim znajdowała się wówczas Polska, a więc uśpienie, marazm, niewola, beznadzieja.

Błędne koło taneczne oznacza bierność narodu, brak jakiejkolwiek inicjatywy niepodległościowej, poddanie się.

Zasłuchanie, czyli moment, gdy wszyscy nasłuchiwali w milczeniu i bezruchu przybycia Wernyhory, symbolizuje bezczynne czekanie na cud.

Widok chłopów stojących z postawionymi kosami to symbol dzielności chłopów w nawiązaniu do ich mężnej walki w bitwie pod Racławicami, gdzie walczyli właśnie takim orężem.

SYMBOLIZM W "LUDZIACH BEZDOMNYCH" ŻEROMSKIEGO

W „Ludziach bezdomnych” Żeromski posługuje się bardzo często symbolem. Stykamy się z nim już w pierwszym rozdziale pierwszego tomu, gdy główny bohater przygląda się z zachwytem w paryskim muzeum posągowi Wenus z Milo, będącym symbolem radości i urody życia.

Kolejnym symbolem jest obraz „Rybak” (właściwy tytuł brzmi „Ubogi rybak”), autorstwa francuskiego malarza Puvis de Chavannes’a, ukazujący społeczną krzywdę i niesprawiedliwość. Czytamy o nim w tym samym rozdziale, w momencie, gdy Judym przypomina sobie jego wygląd, ponieważ miał okazję go już podziwiać w Galerii Luksemburskiej.

Żeromski celowo umieścił te kontrastowe symbole w jednym rozdziale, chcąc ukazać wrażliwość bohatera zarówno na piękno i harmonię, jak i nędzę otaczającego świata.Te dwa symbole to zupełnie różne strony rzeczywistości.Wenus Milo symbolizuję harmonię,delikatność i ulotność a także całą urodę świata.Obraz Pavis de Chavannes'a jest jej przeciwieństwem."Ubogi Rybak" jest symbolem tych ciemnych stron życia,których staramy się unikać(bół,cierpienie,poniżenie)

Innym przykładem symbolu jest kwiat tuberozy – metafora bezużytecznego piękna, do którego bohater porównuje postawę i życie utracjusza i amanta Karbowskiego (rozdział ósmy, tom I): „Wszystko w Karbowskim zdało się Judymowi doskonałym i logicznym, nawet jego karciarstwo i szacherki Nie przywiązywał do tego wszystkiego wagi, jak nie przywiązujemy wagi do niczego oprócz piękności patrząc na tajemniczy kwiat tuberozy"

W utworze występuje motyw krzyku pawia – symbolu śmierci i zwiastuna nieszczęścia. W rozdziale „Asperges me…”, gdy Tomasz Judym odwiedza schorowaną panią Daszkowską, dwukrotnie słyszy wrzask ptaka, który przeraża go. Staje się świadomy swej bezradności w obliczu nieubłaganej śmierci zbierającej swe żniwo nawet wśród tak dobrych i dzielnych kobiet, jak jego nowa pacjentka.

Symbolem jest również tytuł (Patrz: INTERPRETACJA TYTUŁOWEJ BEZDOMNOŚCI), jak i zakończenie utworu. Pojawia się wówczas „rozdarta sosna" - symbol cierpiącej duszy bohatera oraz losów Judyma i Joasi, które się rozłączyły.

Prócz ewidentnych znaczeń symbolicznych, Żeromski wykreował swych bohaterów w taki sposób, że sami nieśli jakieś przenośne znaczenie. Główny bohater był wzorem szlachetnego i prawego postępowania, nawet wbrew największym przeciwnościom i pokusom losu, zaś jego ukochana - Joanna – to uosobienie ciepłej i oddanej żony (choć żoną nie była).

SYMBOLIZM W MALARSTWIE MŁODOPOLSKIM

Obraz "Śmierć" Jacka Malczewskiego.Śmierć jest przedstawiona jako młoda i ponętna kobieta,która kładzie swe ręce na głowie starca-symbol zakończenia życia.Mamy tu do czynienia z filozofią Shopenhauera,którą wyznawał też Malczewski:śmierć oznacza koniec trudów i cierpień życia,które z kolei symbolizuje postać starca.

Jak widzimy trochę tego jest,fragmenty te pomogą nam potem sporządzić naszą własną pracę.Kolejne etapy jak najlepszego przygotowania pracy maturalnej już za niedługo.

Pozdrawiam
Michał
Podziel się
oceń
2
5

komentarze (5) | dodaj komentarz

poniedziałek, 1 września 2014

Licznik odwiedzin:  26 812  

Kalendarz

« wrzesień »
pn wt śr cz pt sb nd
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Archiwum

O moim bloogu

Etapowe powstawanie pracy maturalnej online.Porady dla innych maturzystów jak napisać jak najlepszą pracę.

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 26812

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl